Friday, May 10, 2013

De ce evit să fac recomandări

Blogăraşul relativ citit dezvoltă destul de repede un complex mesianic de divinitate din curul căreia răsare soarele, automat simţind nevoia de a modela preferinţele publicului cu fineţurile care, chipurile, îl definesc. Acesta este principalul motiv pentru care dau tot mai des de topuri cu filme ce nu trebuie ratate, albume de căpătâi pentru orice adult, sugestii de cărţi sau alte forme de exprimare a artei. Cu excepţia unui post despre jocuri şi a câtorva menţiuni tangenţiale, nu fac niciodată recomandări de filme, muzică, beletristică, balet sau mărci de lenjerie intimă. Explicaţia mai jos:

Pe mine mă citesc oameni pe care îi cunosc şi care sunt normali, mă citesc oameni pe care nu îi cunosc, dar care din comentarii par decenţi, mă citesc oameni care odată au fost normali, dar între timp s-au tâmpit de tot, mă citesc unii despre care nu ştiu nimic, mă citesc mulţi proşti, mă citesc cei extrem de puţini care m-au dezamăgit crunt şi mă citesc eu însumi. Acesta fiindu-mi publicul, funcţionez pe principiul paharului de vin fin vărsat în butoiul cu apă de canal: de ce să-i recomand cuiva care se uită la Hart of Dixie şi How I Met Your Mother ceva ca Vikings? Că se uită/ascultă/citeşte şi altceva nu rezolvă nimic, tot apă de canal va avea în loc de LCR. În schimb mă enervează perspectiva că va da share pe Facebook sau că le va spune prietenilor săi cretini de noul disc Turbonegro şi astfel cretinilor li se va părea din nou că au gusturi fine şi cultură generală doar pentru că au ascultat dintr-o eroare o piesă Turbonegro. Seamănă cu mania citatelor, dacă preferaţi comparaţia asta: extragi din context trei vorbe şi crezi că aşa ai ras toată opera de o viaţă a ăluia la ale cărui panseuri simţi tu că achiesezi.

Nu suntem cu toţii mai liniştiţi dacă ei citesc despre cum şi-a pierdut Branson virginitatea sau Fifty Shades of Grey, iar eu îmi văd în tăcere de The Heroin Diaries? 

7 comments:

  1. Ce să spun, foarte subtil. Prea.

    ReplyDelete
  2. Nu pot sa iti dau dreptate in totalitate. Exista unele recomandari care ar prinde bine la un anumit public si te-ar scapa de unii cititori care s-ar simti jigniti dar ar continua sa faca gargara cu apa de canal. A titre d'exemple: topul modalitatilor de a te sterge la cur incat sa nu lasi ume pe chiloti, cum se utilizeaza un servetel in caz ca iti sta flegma in gat sau mucusul iti gadila sinusurile si te face sa trantesti o banana decojita pe carosabil si alte asemenea considerate in societatea noastra cacaterna ceva desuet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Probabil din cale afară de idealist, încă trag nădejdea că cititorii mei au deprins arta ştersului la cur fără skidmarks sau repercusiuni ginecologice. :)

      Delete
  3. Doar incerc sa vad daca merge.

    ReplyDelete
  4. Incercarea moarte n-are dar idiotii da.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Te-ai trezit si tu... Ce sa zic!

      Delete
    2. Si inca ceva: "a mers" dupa cateva zile, deci am fostv indreptatit sa verific "daca merge". Ma asteptam sa "mearga pe loc. Am vazut ca nu. Mai vrei ceva? Ovidiu V.

      Delete