Monday, February 22, 2010

Burzum - Belus

Cu siguranţă aţi remarcat că fac deseori trimiteri la un personaj căruia îi spun Burzum, deşi în buletin îl cheamă, acum, Varg Vikernes. N-am să discut nimic despre omul Varg Vikernes şi nici despre faptele sale, ci despre muzicianul Varg Vikernes. Nu sunt fan Burzum şi nici black metal, chiar dacă, uneori, las această senzaţie. De fapt şi de drept, nu sunt fanul nimănui, nici măcar propriul meu fan nu mă consider. În schimb, îmi place să cred că mă duce capul într-atât cât să pot judeca singur, fără să trebuiască să preiau păreri subiective, chiar şi când ele aparţin unor "critici", enunţându-le ca şi cum ar fi ale mele. Îl apreciez pe Bon Jovi, spre exemplu, pentru că e un mega profesionist în ceea ce face, chit că sună foarte, foarte comercial, şi îl compar cu cei din liga lui, aşa cum îmi plac Septic Flesh sau Rob Thomas, pe fiecare evaluându-i în contextul din care fac parte. Întotdeauna mi s-au părut idioate comparaţiile între lucruri pe care nu le poţi niciodată compara, aşa cum tot idioate găsesc şi superlativele relative: "cel mai bun doctor" sau "cel mai bun chitarist".
Probabil că odată Burzum "cânta" black metal, probabil că a fost unul dintre muzicienii care au pus bazele blackului în forma plină de clişee pe care o ştim astăzi, când trei sferturi dintre puştoaicele de liceu au tricouri cu Dimmu Borgir.
Pe 8 martie 2010, Burzum lansează un nou album. L-am descărcat de pe internet, pentru că eram mult prea curios să văd dacă omul şi-a pierdut ceva din strălucirea ideilor. E copiat de pe vinyl, deci se aude ca o budă. E posibil chiar să fi fost tras ca o budă, intenţionat, în buna tradiţie a mai vechilor sale materiale. E minimalist şi repetitiv, dar nu atât de minimalist şi repetitiv pe cât m-aş fi gândit că va fi. Minimalismul şi repetitivitatea sunt nişte calităţi în cazul Burzum, nu mă înţelegeţi greşit. Dar tocmai pentru că "fanii" aşteptau un disc minimalist şi repetitiv, Varg n-a făcut un disc minimalist şi repetitiv în totalitate. Pentru că aceiaşi "fani" sperau la LP-ul care să continue "Filosofem", adică screaming, foarte mult screaming, pe un ritm infernal, Belus are enorm de multă melodie şi pasaje de voci curate.
Mă distrez de aseară citind diferite recenzii la album, majoritatea calificându-l drept o mare mizerie şi comparându-l cu tot felul de băşini black care lor li se par dumnezeieşti. Proştilor, mi-l şi imaginez pe Varg râzându-vă arogant în nas, pentru că n-aţi înţeles nimic. Burzum nu e black, nu e Drudkh şi ce alte căcaturi est-europene elitiste vă plac vouă, şi chiar dacă Burzum se poate apropia muzical de ceea ce denumim metal, nu e clasificabil şi nici comparabil.
Personal, găsesc noul album Belus ca fiind senzaţional, pentru că este Burzum, şi, în acelaşi timp, nu e deloc Burzum. Fabuloasă puterea de continuă evoluţie a acestui individ!


P.S. Postul acesta a fost scris, în primul rând, pentru mine. Dacă a trezit nostalgii sau un minim interes, minunat, dacă nu, ce să spun: trăiască Jay Z şi Linkin Park! :P

8 comments:

  1. Respect!
    In opinia mea, cel mai Frumos album pe care l-a scos pana acum.

    ReplyDelete
  2. bai, burzum a scos un album pe aceeasi idee, cu aceleasi tehnologii... Old ideas, old technologies, 17 years of being a fairy in a norwegian prison, rezulta capodopera

    ReplyDelete
  3. nu mai sunt liceana de cativa ani, dar eu tot fana Dimmu am ramas!!! Si chiar nu am tricou cu aceasta formatie!:)Imi cumperi tu, Mishule?
    de BURZUM chiar nu vreau sa-mi dau cu parerea...pentru ca nu am rabdare sa ascult

    ReplyDelete
  4. Dimmu Borgir sunt foarte ok, dacă acceptăm din start ideea că există şi black pentru fete. Pe felia lor, însă, fac o treabă senzaţională, şi mie îmi place să-i ascult uneori. Pe mine mă enervează doar când îi aud pe unii care spun că black înseamnă Cradle of Filth şi Dimmu Borgir.

    ReplyDelete
  5. Surprinzator album. Ma temeam ca va fi un esec, dar nu e. Nu e nici cel mai bun al lui (si il ascult si reascult constant de prin '97) dar marcheaza o revenire buna. Mi-a adus aminte mult de Hvis..., dar si cu ceva din Filosofem. Pe ansamblu bun, tot revin la el de doua-trei zile. Desi nu mi-ar fi displacut inca un album ambiental.

    ReplyDelete
  6. mami, fosta liceana, termenul "fana" nu exista in dex. exista fan, fani atat pentru masculin, cat si pentru feminin. sau vroiai sa spui fanta, dar ai mancat "t"-ul... :)

    In rest, hail Burzum !!!

    ReplyDelete
  7. imi place burzum,rupe tot.....

    ReplyDelete
  8. eu zic ca burzum e black metal :p...varg a ajutat la creerea acestui gen...si as paria ca stie muuult mai bine decat peste jumate dintre basinosii care se dau ca trupe de black, satana, alea alea, care e treaba cu black metalucum trebuie sa fie si cum trebuie sa sune...pentru mine albumu asta e black metalu in forma lui cea mai pura si cea mai buna. peace

    ReplyDelete